Slip af med forkølelsen

SNØR LØBESKOENE OG SLIP FORKØLELSEN: MOTION HOLDER DIG RASK OG FORKORTER SYGDOMSFORLØBET

Året er lige begyndt og fitnesscentrene er proppet med nytårsforsæt og gode intentioner. Desværre er januar samtidig højsæson for forkølelser, som hurtigt kan sætte en stopper for dine gode intentioner – men dette burde faktisk ikke være tilfældet.

Kroppen har godt af at være i bevægelse, uanset om du er syg eller er ej – faktisk kan moderate mængder af træning ligefrem afkorte sygdomsperioden.

Vi har hørt det alle sammen ”Hvis du er for syg til at arbejde, kan du heller ikke motionere eller dyrke idræt”. Men det er faktisk ikke nogen god ide at gemme dig under dynen hele dagen, hvis du føler feberen gribe dig og næsen løbe. Inaktivitet er i sig selv altid en dårlig løsning.

Undersøgelser viser, at hvis du er fysisk aktiv, har du et kortere sygdomsforløb ved forkølelse. Samtidig bliver du sjældnere syg. Det modsatte gør sig gældende, desto mere inaktiv du er. Den kortere sygdomsperiode hos fysisk aktive kan være som følge af en sund livsstil og hermed et bedre immunforsvar, men kan også være som følge af motion udført under sygdomsforløbet.

Når kroppen er ramt af en forkølelse indtræffer hvad der kaldes en inflammatorisk tilstand, hvori der frigøres en lang række af signalstoffer og hormoner. Mange af de symptomer vi oplever, når vi er forkølede (så som løbende næse, ondt i halsen mv.) er ikke som følge af forkølelsesvira, men et direkte resultat af denne inflammation. Inflammationen er kroppens eget forsøg på at bekæmpe virusinfektionen

Udover ondt i halsen kan inflammationstilstanden medfører ømme led og muskler. Motion frigiver en lang række af signalstoffer, som ikke bare lindrer smerten, men også aktivt bekæmper inflammationstilstanden. Da inflammation også har en  positiv virkning kan længerevarende motion ikke pårådes, mens moderate mængder af træning vil hjælpe kroppen til at genfinde sin normal tilstand og forkorte sygdomsforløbet.

I et forsøg med rotter var der en markant reduceret dødelighed ved moderate mængder (20-30 min) af motion kort efter en virusinfektion, hvorimod længere (2,5 timer) træningspas øgede dødeligheden. Ligeledes havde de moderat aktive rotter færre sygdomssymptomer end både de mest aktive og de passive rotter.

Motion kan være en vigtig modgift mod forkølelsessymptomer for alle. Uanset hvor gammel man er. Men motion er særligt vigtigt for ældre mennesker, hvor en øvre luftvejsinfektion kan få fatale konsekvenser. Det er derfor vigtigt at holde sig i gang, for gode motionsvaner kan potentielt redde liv.

4 gode råd til at blive hurtigere rask:

1) Dyrk motion 20-30 minutter om dagen mens du er syg, hvis du ikke er vant til at dyrke idræt eller sport kan en frisk gåtur i nabolaget være nok, det skal bare være nok til at du trækker vejret hurtigere end normalt og/eller begynder at svede lidt.

2) Hvis du er aktiv idræt/sports- udøver, kan du udføre din normale sportsgren, men med lidt nedsat intensitet og ikke af en varighed på meget over en time. Vær dog opmærksom på smitterisiko hvis du træner i tæt kontakt med andre.

3 Husk at selvom motion er godt i sygdomsforløbet, skal du altid lytte til din krop, Hvis du lider af en kronisk sygdom eller af anden årsag er bekymret, bør du altid søge læge.

4) Hvis du er hårdt ramt af forkølelse vil det være svært at komme igang, men allerede efter femten minutter vil du sandsynligvis mærke forkølelsessymptomerne aftage en smule, og når du er færdig, kan du holde fri resten af dagen med mere overskud og god samvittighed.

God fornøjelse!

Note 1: Det er af gode grunde ekstremt kompliceret, at udfører etisk forsvarlige og ordentligt kontrollerede forsøg hos mennesker, når det kommer til undersøgelser af motion som modgift mod virusinfektioner har jeg derfor også inkluderet resultater fra rottestudier.

Note 2: Jeg har bevidst valgt i dette indlæg ikke at skelne mellem influenza og forkølelsesvira, og har ignoreret bakterieinfektioner. Denne forskel er vigtig hvis man ønsker at sammenligne specifikke forskningsresultater – men gennemgående er konklusionen ensidig: Upåagtet af infektionstypen er der intet der taler for inaktivitet. Så hvis din chef vrænger på næsen når du tager en kort løbetur på en sygedag, har du forhåbentlig nu et fagligt godt argument for at holde dig aktiv.

Kilder:

Fysiologien bag: Hvorfor motion potentielt kan afhjælpe forkølelsessymptomer og forkorte sygdomsforløbet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2803113/

ingen forværring af sygdomssymptomer eller varighed hos fysisk aktive mænd ved motionstræning efter infektion med samme influenza virus (Rhinovirus):

https://insights.ovid.com/pubmed?pmid=9813869

reduktion af sygedage og sygdomssymptomer gennem motion hos fysisk aktive kvinder

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16444091

færre sygedage hos fysisk aktive

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21041243

færre sygedage hos fysisk aktive (review)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26077724

forkølelsessæsonen er på sit højeste i starten af året, info fra SSI:

https://www.ssi.dk/Smitteberedskab/Om%20overvaagning/Overvaagning%20af%20influenza.aspx

Skrevet af: Mikkel Emil Iwanoff Kolind

sidst opdateret: 02-02-2018

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *